Vi har ju olika kön...

I detta inlägg är jag inte ute efter att konstatera något alls egentligen, utan jag är ute efter att ställa lite frågor till allmänheten:

Vad har vi kvinnor för fördelar egentligen?
Det finns många skräpförklaringar, till exempel att "vi får ragg lättare", "att vi lättare blir bjudna på krogen", osv.
Men är det sådana fördelar vi vill ha?
Jag skulle hellre vilja ha fördelar i exempelvis arbetslivet!
Dessutom är det väl inte riktigt sant heller att vi lättare får ragg och dylikt. Fast jag vet inte, det är väl olika.

Det är ganska uppenbart att kvinnor anses vara "under" av alltför många. Varför existerar annars ordet feminist?
Och finns ordet maskulinist? I ärlighetens namn har jag faktiskt ingen aning om det ordet finns eller inte, men jag har då aldrig hört det.

"Att vi kan föda barn" ser jag INTE som en fördel. Vem vill utstå det?

Inte för att jag vill agera kverulant här, men jag blir så frustrerad och irriterad av allt vad könsroller heter!

Kvinnor och flickor är bra med barn, har jag fått höra. Ja, förutom jag då tydligen, fick jag höra av samma person som nämnt det första.
Jag skulle mycket hellre dessutom vara en bra företagare!

Jag vet att dessa synsätt som jag sitter och är arg på är väldigt konservativa och förhoppningsvis finns det inte extremt många som säger sig ha sådana åsikter längre, men tänk efter, samhället fungerar faktiskt så fortfarande.

Frågor (både med - och utan något som helst svar):

* Varför tjänar kvinnor mindre överhuvudtaget? Varför skulle vi vara sämre?

* Varför är det sådana extremt höga skönhetskrav på oss? Jag vet att killar också har krav, men varför tror ni att ätstörningar är vanligare hos tjejer?

* Varför anses vi vara fysiskt svaga? Visst, testosteron hjälper till att bygga muskler, men visst finns det tjejer som är starkare än killar, generellt sett!

* Varför är vår sexualitet så tabubalagd? Det har blivit bättre, jag vet, men frågan kvarstår...

* Varför ska vi underordna oss överhuvudtaget, någon/något alls?

* Varför får vi kvinnor inte gå klädda hur vi vill utan att någon ska ha "rätt" att våldta oss?

* Och slutligen: VARFÖR är det vi som måste klämma ut ungarna...?

Det finns obegränsat med frågor angående detta, men tror ni er ha svar på något, eller har någon åsikt, så vänta inte med att kommentera!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0