Rika barn leka bäst?

Kära politiker!

Jag tror inte att jag missförstått er ideologi och som jag har förstått så lägger ni mig och många andra på hyllan. För att inte uttrycka mig allt för kryptiskt och otydligt (försöka i alla fall) så måste jag säga följande:

Ser ni oss, finns vi ens?
Vad händer när vi satt vår gräns?
Hur hanterar ni oss när vi passerat den?
Blir vi straffade eller får vi hjälp en och en?

Kan vi inte jobba, är vi överflödiga då?
Kan vi inte plugga, är vi ett samhällsproblem då?
Mår vi sämre än er, är vi utanför er verklighet då?
Är vi fattiga, har vi samma rättigheter som er då?

Varför pressa oss till vi spräcks?
Varför behandla kristaller som plast?
Varför tvinga oss flyga innan vi ens kläckts?
Varför sopa oss "missförstådda" under mattan med en elektrisk kvast?

Är det det ni vill ha, effektivitet?
Sätter ni högre värde på en hundring än på en själ?
Vill ni att Sverige ska tappa taget av livssläckande aktivitet?
Visst är ni väl inte onda, visst vill ni väl på något sätt väl?

Om jag nu bara kunde förstå hur ni tänker.
Visst gråter väl ni också ibland tårar som blänker?
Hur känns det att ta i från Greta sin pension?
Hur mår ni av att ge en sådan motion?

Alla blir gamla, även ni.
Ni blir också sjuka, precis som vi.
Vet ni vad ni tar i från oss?
Ni vill väl innerst inne inte slåss?

Jag vet att ni är också människor
som går i genom glädje och sorg.
Men har ni varit i Gretas hem? Är det så ni bor?
Har ni också förgäves försökt sälja grytlappar på ett öde torg?

Kära politiker!

Ni har nog förstått det redan.
I huvudet, men inte i hjärtat. Än.

♥ Peace ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0